۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۵۹۲۲۰۹
آیت الله مصباح یزدی:

معارف دین را تنها به فقه منحصر نکنیم|برتری مکتب اهل بیت در دنیا تبیین شود

معارف دین را تنها به فقه منحصر نکنیم|برتری مکتب اهل بیت در دنیا تبیین شود
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکیدبراین که معارف دین باید تبیین شود، گفت:نباید معارف دین را تنها به فقه منحصر کنیم و نسبت به سایر معارف بی توجه باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به مباحث جدی نهادهای علمی جهان درباره فلسفه و ارزش های اخلاقی گفت: متأسفانه در کشور نسبت به این موضوع و کتاب های این عرصه کم توجهی شده است در حالی که در کشورهای دیگر به چنین کتاب هایی توجه ویژه می شود.

وی افزود: ما چقدر به میراث علمی، دینی و فلسفی خود جفا کرده و به آن بها نمی دهیم، البته در یک بخش ممتاز هستیم که فقه شیعه است و زحمات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است و باید قدردان بزرگان باشیم اما چرا بحث های دیگر باید فراموش شود؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شهید مطهری درباره فلسفه اخلاق در حوزه علمیه فتح باب کرد، اظهار داشت: نباید معارف دین را تنها به فقه منحصر کنیم و نسبت به سایر معارف بی توجه باشیم.

وی با اشاره به نظرات مختلف درباره ارزش های اخلاقی ادامه داد: گاهی می گویند اگر انسان کاری کند که منفعت ببرد ملاک ارزش است، سؤال می شود که اگر سود تنها برای خود انسان باشد و سوء استفاده کند آیا اخلاقی است؟ در ادامه می گویند هرکاری که سبب نفع اکثریت جامعه شود ملاک ارزش اخلاقی است، معنای این امر این است که افراد باید تجارت اجتماعی انجام دهند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که مکتب کانت می گوید خوبی کارها باید با عقل درک شود، ابراز داشت: حسن و ارزش اخلاقی در این نظریه یعنی چون کار به خاطر اطاعت از عقل انجام می شود خوب است و اگر همان کار به این نیت انجام نشود ارزش اخلاقی ندارد.

وی عنوان کرد: اگر نظر برخی از این مکاتب اخلاقی مبنا باشد بسیاری از معارف مانند خوبی کردن در جواب بدی دیگران همخوانی ندارد، باید به مبانی اسلامی مسلط باشیم تا اثبات کنیم که نظریات دیگران در برابر اولیای دین و ائمه طاهرین(ع) مانند دانه ای در خروار است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: معارف دین احتیاج به کار کردن، بحث، تحقیق، پاسخ به شبهات و تطبیق مکاتب دارد، کوتاهی هایی انجام شده که نتوانستیم برتری مکتب اهل بیت(ع) را در برای دنیا بیان کنیم در حالی که دنیا طالب این مسائل است.

وی اضافه کرد: مراتب ارزش های اخلاقی از دیدگاه اسلامی باید تبیین شود، انسان در سایه معارف اهل بیت(ع) به شرط عمل می تواند پیشرفت های عالی داشته باشد و در این مسیر باید با برنامه عمل کرد./1323/پ202/ق

گزیده ای خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 8
ارسال نظرات